Personalista radí: Jak se připravit na výběrové řízení či pracovní pohovor?

26.4.2011 | autor: Redakce PŽ

Personalista radí: Jak se připravit na výběrové řízení či pracovní pohovor?O tom, jak se připravit na výběrové řízení na pracovní pozici toho je napsáno velice mnoho. Existuje řada serverů personálních agentur, které velmi detailně popisují tzv. společenský protokol, neboli platná pravidla, která je dobré dodržet. Ať se již týkají formy zasílaného životopisu a motivačního dopisu či způsobu podání ruky při pozdravu aj. Přestože toho bylo řečeno již mnoho, pojďme se podívat na tuto problematiku ještě jednou, a to z pohledu personalisty.

Pokud se rozhodnete kontaktovat společnost, která výběrové řízení vyhlásila, nezapomeňte, že od okamžiku, kdy tuto společnost oslovíte se již tzv. všechno počítá. Způsob, jakým se vyjadřujete do telefonu, způsob, jakým napíšete email, či způsob, jakým vkročíte do dveří, když jdete na osobní pohovor. Toto všechno jsou věci, které na personalistu působí. Působí na jeho vnímaní a pocity. Kandidát není nikdy vybrán jen na základě toho, že jeho zkušenosti přesně odpovídají požadované praxi. Ve hře je toho mnohem víc.

Ach ty emailové adresy!


Dnešní společnost umožňuje zasílat žádosti o pracovní pozici emailem, což je pro obě strany velice efektivní. Jenže pozor, i tady je jedno úskalí. Tím jsou emailové adresy, ze kterých své žádosti posíláte. Možná si můžete myslet, že je to detail, na kterém nezáleží. Zkuste si ale představit, co asi vnímá personalista, když otevírá email s žádostí o místo na pozici např. obchodního referenta, a ten je odeslán z emailové adresy gangsterxxl@adresa.cz. Nebo žádost o pozici asistentky ředitele odeslanou z adresy smudlinka@adresa.cz. A věřte, že toto se v praxi skutečně běžně děje. V každém případě emailovou adresou, kde bude vaše celé jméno a příjmení, nemůžete nikdy ztratit, ba naopak budete působit seriózně.

Čím jednoznačně upoutáte pozornost při osobních pohovoru


Pokud si pokládáte otázku, jak zařídit, aby si vás personalista či ředitel u osobního pohovoru všiml a zapamatoval, navrhujeme následující. Zkuste překvapit znalostí dané firmy, její historie, současného podnikatelského zaměření a vyjádřit váš vlastního postoj a třeba nápady do budoucna. Vyjádření opravdového zájmu spolu se znalostí stavu věci je vždy motivující, a to nejen u osobního pohovoru, ale ve všech mezilidských vztazích. Tedy to, čím můžete u pohovoru upoutat pozornost, je váš vlastní názor a pravý a nefalšovaný zájem o danou firmu.

Počet uchazečů na dané pracovní místo - hodně nebo málo?


Pokud jste součástí výběrového řízení a dozvíte se, že na dané místo se hlásí obrovský počet uchazečů, neztrácejte hlavu. I když se na jedno pracovní místo hlásí třeba 60 uchazečů, neznamená to, že jsou všichni uchazeči vhodní. Ne každý si dobře nastuduje inzerát a ne každý dobře zváží své vlastní možnosti. V praxi se pak běžně stává, že se např. na vypsanou pozici obchodního manažera hlásí uchazeč s praxí prodavače v obchodě. Či naopak na pozici provozního manažera ve firmě o 10 lidech se hlásí uchazeč s praxí na pozici ředitele mezinárodní firmy o 250 lidech. Ve výsledku se pak stává, že z uvedených 60 žádostí jsou třeba jen 3 kompatibilní a právě z těchto 3 nakonec společnost vybírá budoucího zaměstnance.

Postoj k pracovnímu místu je velmi důležitý


Když se rozhodujete o tom, na které výběrové řízení zaslat svůj životopis, je samozřejmě potřeba dle dostupných informací opravdu zvážit, či se na dané místo hodíte, zda může být vaším krokem kupředu, zda danou pozici zvládnete a zda máte potenciálnímu zaměstnavateli co nabídnout. V celém procesu však záleží také na vašem postoji. Pokud své šance už předem vzdáváte ve větách typu: „No zkusím to, ale stejně mě nevezmou," nebo „Stejně mají kandidáta předem vybraného," nebo „Jsem příliš starý," atd. pravděpodobně své vysněné místo nikdy nezískáte.

Váš postoj je v celé věci velmi důležitý. Doprovází vás v průběhu celého výběrového řízení, je cítit z každého vašeho slova, pohybu, ale dokonce i zaslaného emailu, a je to právě postoj, co působí na smysly personalisty nepřímo, ale zato velmi zásadně.


Alena Budařová (více o ní zde)



Autor: Redakce PŽ

Facebook Vybrali SME Linkuj Google

Mohlo by Vás také zajímat:

Zpět
Komentáře
Vložit nový komentář
Hodnocení: 0
Vložil: samved_krepelka Registrovaný | 2011-05-16 09:55:45
chtel jsem rict - tim asi dobry dojem NEUDELATE :-))) ups
Hodnocení: 0
Vložil: samved_krepelka Registrovaný | 2011-05-16 09:53:08
Diky, fakt zajimavy clanek. Ze zaujmete znalosti (historie) firmy - muzu z vlastni zkusensti potvrdit. Taky si davejte pozor na fotku v cv - pri jednom pohovoru mi zkusena mluvci nejmenovaneho podniku moji fotku pochvalila a pravila ze jsou i lide, co maji na cv fotku s tmavymi brylemi - a dokonce i v bikinach!!! Ti asi dobry dojem nepokazite. Vsem co hledaj praci jako ja preju hodne stesti :)
Hodnocení: 0
Vložil: vikina Neregistrovaný | 2011-05-02 18:56:05
Za tenhle článek vřelé díky!!!! Cystám se do prácě a aspoň vím, na co si dát pozor!!!!!!
Jméno:
Komentář:
Ověření:

© ISSN 1804-106X - online magazín Praktický-život.cz.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího bez souhlasu zakázáno.