Recenze filmu Černá labuť aneb Zasloužený Oscar pro Portmanovou

8.4.2011 | autor: Redakce PŽ

Recenze filmu Černá labuť aneb Zasloužený Oscar pro Portmanovou Na šachovnici jsou bíle a černé figurky, to se ví, ale co když se černá figurka a bílá spojí v jednu? Vznikne směs značně nevyvážená, tak jako hlavní hrdinka tohoto fantastického psychologického thrilleru. Ve filmu si jí zahrála, teď již Oscarem za tuto roli ověnčená, Natalie Portman (V jako Vendeta, Star wars). Otázkou je, zda Oscara získala zaslouženě a možná se ptáte: Proč právě ona a ne někdo jiný? Snad dostatečně ukojím vaší zvědavost, tímto článkem.

Jen dokonalost, nestačí

Každý má nějaký sen, ten Ninin (Natalie Portman) je konečně po letech dřiny a píle získat hlavní roli v baletním sboru. To vyslyší umělecký vedoucí baletu Thomas Leroy (Vincent Cassel) a Ninu obsadí do představení Labutí jezero, kde nahradí stávající představitelku bílé a černé labutě Beth Macintyre (Winona Ryder). Nina je v roli bílé labutě dokonalá, avšak v kůži labutě černé je nezáživná, dle slov Thomase „frigidní".

Ve stejnou dobu vstoupí do baletního sboru nová baletka Lily (Mila Kunis), která černou labuť zatančí o mnoho lépe než Nina. Ta začne v nové tanečnici vidět sokyni. Rozklad osobnosti, schizoidní představy, sebepoškozování, to vše čeká hlavní postavu tohoto filmu. Pokud jste zvědavi, jak vše dopadne a jak nakonec tento tlak ustojí, nečekejte ani minutu a film určitě zhlédněte.

Herecký koncert

Talentovaná Natalie Portman předvádí opravdový herecký koncert od začátku až dokonce. Vincent Cassel jí v tom zdatně podporuje a z Mily Kunis v roli baletní protivnice jedovatost skutečně čiší. Posledních dvacet minut zapomenete dýchat, to vám garantuji. Režisér Darren Aronofsky zkrátka po kultovním Requiem za sen a Fontáně natočil další film, kterým dokazuje, že je Pan režisér.

Ortel:

Balet není žádná legrace. Černá labuť vám ukáže, že cesta na vrchol není snadná a občas může být i zhoubná.

František Bůžek (více o něm zde)