Percy Jackson: Zloděj blesku

1.6.2010 | autor:

Percy Jackson: Zloděj blesku Percy Jackson není jako ostatní chlapci jeho věku. Je jiný. Tak to o něm alespoň tvrdí jeho matka, která žije s Percyho nevlastním otcem velmi pronikavého zápachu. Percy si to o sobě ale nemyslí, považuje se za největšího outsidera. Vše se ale rázem změní ve chvíli, kdy ho v muzeu antiky napadne opravdová antická příšera - fúrie.

Syn antických bohů

A tehdy se Percy dozví, že jej s antickými hrdiny něco spojuje. Je totiž polobůh, syn mocného Poseidona, a co víc, situaci značně komplikuje fakt, že na Olympu jeho jméno působí pozdvižení. Údajně ukradl Diův blesk a kvůli tomu se nyní schyluje k válce, která zničí celý svět. Percy proto musí urychleně do tábora, kde žijí další desítky mladých lidí, které nezodpovědní božští rodiče zplodili s lidmi, aby se včas vycvičil v boji a dokázal, že není zloděj blesku.

Takový je ve stručnosti příběh filmu s názvem Percy Jackson: Zloděj blesku, který na plátna kin přivedl režisér Chris Columbus. Možná si Columbus, který má na svědomí také dva díly Harryho Pottera, řekl, že co fungovalo jednou, bude fungovat i podruhé, proto se rozhodl zpracovat knižní předlohu Ricka Riordana a vykreslit před námi tajemný svět starověkých řeckých bájí, který nás stále obklopuje. Bohužel to ale nefunguje, přestože je do filmu namícháno vše, co by takový správný fantasy velkofilm měl mít. Najdete tu skvělé efekty, trojici přátel odhodlaných obětovat se jeden pro druhého, jasné rozdělení na „klaďase a záporáky", humor i mladistvou lásku.

Zvučná jména nezaručí úspěch

To vše ale nestačí, přestože do filmu navíc přidáte pár známých tváří (např. Pierce Brosnan, Sean Bean, Uma Thurman), obětavého „niggu" a spoustu řvoucích antických příšer. Povrchní zpracování antických dějin redukovaných pouze na dvě minutky pro každou bestii tak trochu podporuje zkazky kritizující americké povrchní školství, navíc spousta situací ve filmu vzniká naprosto nesmyslně - buď vůbec nemá význam, nebo je směšná. Například co si myslet o faktu, že Percyho matka ochraňovala po celá léta svého syna tím, že žila pod jednou střechou se zapáchajícím mužem, který svým odérem překryl vůni Percyho polobožství? A věděli jste, že z vrcholu Empire State Building vede výtah až na Olymp?

Kdyby byl Percy Jackson míněn jako parodie na fantasy velkofilmy s mladými hrdiny, pak by si zasloužil uznání. Bohužel je však myšlen vážně a v tom případě se po chvíli jeví jako podivná zdlouhavá slátanina, v níž je sice obsažen dobrý nápad, na dvě hodiny v kině ale nestačí.